Managed Services

Categories:

Managed Services, een begrip dat veel in de mond genomen wordt bij IT en ondersteuning, maar wat betekent het nu precies? Velen denken dat een managed services contract een generale term is voor enkel de ondersteuning van hun eigen IT infrastructuur waarbij men snel expertise in huis kan halen door het aantrekken van een externe partij, maar een goed contract heeft zoveel meer om handen dan enkel een aantal mensen voorzien op een aantal posities binnen het bedrijf om aan de steeds groeiende vraag te voldoen van een almaar groeiend belang van IT binnen de bedrijven.

Een goed managed services contract bevat een aantal afspraken en neemt een groot deel van de verantwoordelijkheden over binnen een bedrijf op vlak van IT beheer, er wordt namelijk niet alleen beroep gedaan op de consultants om de dagelijkse gang van zaken te beheren, er wordt ook proactief meegewerkt binnen het bedrijf of de organisatie op maat van wat er specifiek nodig is. Hierdoor is het vaak niet mogelijk om een vooraf bepaalde prijs te kunnen opgeven omdat de noden zeer specifiek dienen ingevuld te worden. Het is dan ook een contract op maat met duidelijke afspraken en een duidelijk omkadering van wat intern blijft zitten bij de organisatie en wat door de externe partij wordt gemanaged.

Het grote verschil tussen het inhuren van een freelancer of een consultant en een managed services contract is dat men bij het inhuren van een consultant of freelancer een enkele dienst afneemt waarvoor duidelijk afgesproken wordt wat deze persoon binnen de organisatie gaat uitvoeren en hij/zij zich hier enkel mee hoeft bezig te houden, binnen managed services wordt er echter een gans team geplaatst dat deels intern en deels extern bij de klant kan terechtkomen.

Dit managed team kan zo groot of zo klein zijn als u zelf wilt en u bepaalt welke verantwoordelijheden worden overgenomen, gedeeld of niet mogen aangeraakt worden. Standaard bestaat een overeenkomst voor dit soort dienst uit een aantal aspecten:

  • monitoring
  • support
  • proactieve ondersteuning en analyse
  • gepland en ongepland onderhoud
  • interventies
  • beheer van veiligheid

In dit soort contracten kan men een ganse dienstverlening gaan samenbrengen en schalen op maat van wat uw organisatie echt nodig heeft, met een bereikbaarheid die gaat van on-call tot 24/7 beschikbaarheid en alles ertussen.

Het grootste probleem echter is dat deze diensten meestal niet aangeboden kunnen worden aan de kleinere zelfstandige of aan de KMO omdat de organisatie hiervoor te klein is of omdat er niet voldoende budget is om contracten van enkele duizenden euro’s per maand af te sluiten. Daarom bieden wij u een pakket op maat aan met de mogelijheid om volledig schaalbaar te zijn naar uw noden: we kunnen uw licentiebeheer alleen overnemen, we kunnen support verzorgen op uw syustemen, we kunnen monitoring opzetten, we kunnen uw datacenter beheren, …

Als u hierover graag meer te weten komt, aarzel dan zeker niet om contact op te nemen met ons voor meer informatie:

Deel deze inhoud: